23948sdkhjf

Mere metro på vej – nu skal mulighederne undersøges

Det skal undersøges, om og hvordan det fremtidige metrosystem under København kan udvides 

Det københavnske metroeventyr skal ifølge forligskredsen bag Lynetteholm fortsætte.

Endestationen for metroudvidelsen så ellers ud til at være i 2035, hvor M5 efter planen skal stå klar. 

I forvejen kan københavnerne hoppe på linjerne M1, M2, M3, M4.

Men i fremtiden skal man foruden M5 også kunne hoppe på M6, M7 - og måske endda M8 og M9. Det skriver forligspartierne i hovedstaden i en pressemeddelelse.

- Metroen er med til at gøre København til en af verdens bedste byer at bo og leve i. Derfor er det kun naturligt, at så mange københavnere ønsker at få en ny metrolinje til netop deres bydel, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

Derfor har flertallet bestående af Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance nu besluttet, at der skal igangsættes en undersøgelse, som skal klarlægge potentialet for mere metro.

Allerede nu har partierne gjort sig tanker om, hvor nye metrolinjer kan gå hen, lyder det i pressemeddelelsen:

”Nordvest/Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg og Hvidovre. Og hvis der kan findes ekstern finansiering sågar til Malmø”, skriver Økonomiforvaltningen.

Ligger klar i 2025 

Motivationen for undersøgelsen lyder således: 

"Med undersøgelsen sikres København og københavnerne et grundigt overblik over mulige metrolinjer i fremtiden. Det er vigtigt for byens udvikling mange årtier frem i tiden".

Sideløbende med undersøgelsen af mere metro igangsættes et arbejde med at undersøge nye muligheder for at finde finansiering til ny infrastruktur i København. Tidligere er M1, M2, Nordhavns- og Sydhavnsmetro primært blevet finansieret af byudvikling, passagerindtægter samt direkte bidrag fra Københavns Kommune og til dels staten.

Medmindre der kommer flere statslige midler fra Folketinget til kollektiv trafik, så er det forventningen, at metro til den nye bydel i Østhavnen også primært skal finansieres via byudvikling i Østhavnen, passagerindtægter og af bidrag fra private grundejere i området og Metroselskabet.

Undersøgelserne skal formelt vedtages i Københavns Borgerrepræsentation i juni, hvor bevillingen af 2,5 mio. kr. til undersøgelsen skal gives endeligt. 

Undersøgelsen af mere metro gennemføres af Metroselskabet, mens undersøgelsen af nye muligheder for finansiering gennemføres af Økonomiforvaltningen.

Begge undersøgelser forventes at ligge klar primo 2025.

Artiklen er en del af temaet Samfund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074