Discountkæde dropper momsen på frugt og grønt
Discountkæden 365discount dropper momsen på frugt og grønt en uge, oplyser kædens ejer, Coop, i en pressemeddelelse.
Kæden håber, at beslutningen kan være med til at få politikerne på Christiansborg til at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent for at fremme sundere fødevarevalg for alle, fremgår det.
Momsen bliver skåret af alle frugt og grøntvarer i alle 365discounts butikker i perioden 25.-31. januar.
- Vi står over for en alvorlig udfordring, hvor 48 procent af danskerne har ændret madvaner på grund af højere priser og i stigende grad spiser mindre sundt, siger Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount.
- Vores mål er at gøre sunde valg tilgængelige for alle danskerne. Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg, tilføjer han.
- En investering
365discount har ifølge direktøren længe haft et ønske om at se differentieret moms på frugt og grønt i Danmark.
- Det er naturligvis en investering for os at skære momsen på frugt og grønt i en hel uge. Men vi er villige til at betale prisen for at sende et signal i forhold til folkesundheden, og for at kunne vise med data, hvor stor betydning priserne har på tilvalget af sundere fødevarer, konstaterer Michael Tilsted.
Han peger på, at da kæden i 2022 skar momsen væk i et lignende initiativ, talte tallene for sig selv.
- I 2022 købte danskerne hele 23 procent mere frugt og 44 procent mere grønt i perioden, hvor vi skar momsen fra. Samtidig kan vi se stor opbakning blandt danskerne i forhold til at sænke priserne på sunde fødevarer permanent.
- Men på den lange bane kan vi ikke gøre det alene. Det kræver en samlet indsats fra både detailhandlen og politikerne, og derfor håber vi, at denne indsats vil give os yderligere data, som vi kan bruge til at argumentere for en permanent ændring af momsreglerne, siger Michael Tilsted.
Artiklen er en del af temaet Samfund.