23948sdkhjf

Fra fuldtid til et par timer om ugen: Sådan fik jysk maskinfabrik minimeret fejlretning

MC Uldall Maskinfabrik, der blandt andet producerer rør til fødevareindustrien, havde problemer med huller og ridser i svejsninger og overfladen på rør, men med hjælp fra et Made Demonstrationsprojekt har de fundet og fjernet årsagen til fejlene.

Da det var allerværst, var det op mod 70 procent af rørene hos MC Uldall Maskinfabrik, der havde små huller og ridser. Rørene skulle bruges til en krydsvarmeveksler i fødevareindustrien og størstedelen af fejlene blev opdaget i maskinfabrikkens kvalitetskontrol.

Andre fangede underleverandøren, som forkromer indersiden af nikkelrørene. For krom binder ikke i huller og ridser, og når det ikke sker, opstår der huller i belægningen, så fødevaren kan komme i kontakt med nikkel, hvilket er det forkromningen skal forhindre.

- Vi forsøgte at finde og rette årsagerne til fejlene, men i starten var det som om, der bare opstod et nyt problem, hver gang vi havde fået løst ét, siger Casper Lysdal Rosvall, som er teknisk chef hos MC Uldall Maskinfabrik.

Analyser og laboratorieundersøgelser

Derfor blev produktionsvirksomheden fra Skanderborg medlem af Made, hvor udfordringerne med rørene blev omdrejningspunkt for et Made Demonstrationsprojekt med Force Technology.

De små huller opstod typisk i svejsningerne. Dels i rørets langsgående svejsning, som underleverandøren af røret udfører, dels i de svejsninger, som MC Uldall Maskinfabrik selv udfører, når de svejser flanger i rustfri stål på røret.

Sidstnævnte huller havde MC Uldall Maskinfabrik stort set selv elimineret ved at justere svejseprocessen, inden Force Technology kom på banen i Made-projektet.

- Vores gennemgang af deres svejseprocedure viste da også, at de har godt styr på den del. Desuden lavede vi laboratorieundersøgelser af metallets mikrostruktur i et af de rør, som havde fejl, ligesom vi analyserede fotomateriale fra MC Uldall Maskinfabrik, som viste huller og ridser i andre rør, siger Johan Braüner Nielsen, specialist i materials consultancy hos Force Technology.

Justeringer i produktionsprocessen

På den baggrund kom Force Technology med en række anbefalinger, hvoraf MC Uldall Maskinfabrik har arbejdet videre med flere af dem.

En af løsningerne var påføring af et ekstra nikkellag inden forkromningen. Dels for at fylde de små huller og ridser, dels for at lægge et ekstra lag uden på svejsningen, fordi dens materialemikrostruktur i sig selv kan efterlade huller i forkromningen. Ifølge Casper Lysdal Rosvall kan den løsning ikke svare sig økonomisk. Til gengæld har MC Uldall Maskinfabrik justeret både den spåntagende bearbejdning – altså processen, som gør røret helt rundt indvendigt – og den efterfølgende honing – den indvendige slibning af røret.

- I en produktionsproces som denne er det enormt svært at sætte fingeren på de præcise årsager til problemerne, men vi har justeret forskellige ting, som tilsammen har haft effekt, siger Casper Lysdal Rosvall, og fortsætter:

- Vi har ændret skæredata – altså hvor hurtigt, hvor dybt og med hvilken vinkel spåntagningen sker. Dels for at for at fjerne mere af svejselagene, dels fordi vi mistænker, at spåntagningen har rykket materiale af i stedet for at skære det af. Hvad angår honingen, har vi justeret, hvor længe vi anvender de forskellige typer af sandpapir, og ændret maskinens filtertype, så det fanger korn i mindre størrelse. Teorien er, at løsrevne korn er blevet trukket med rundt under honingen, hvor de har lavet ridser.

Markant mindre rework

Resultatet af de forskellige justeringer i produktionsprocessen er markant. Af og til spotter den visuelle kvalitetskontrol stadig små huller, som formodentlig kommer frem af svejselagene i den langsgående svejsning under spåntagning, men samlet set har Made Demonstrationsprojektet været en succes for MC Uldall Maskinfabrik.

- Vi er helt stoppet med at få rør retur, fordi de ikke kan forkromes, og det er meget begrænset, hvad vores egen kvalitetskontrol ser af huller og ridser. Tidligere kunne vi tidsmæssigt bruge, hvad der svarer til en fuldtidsmedarbejder om ugen på rework. Nu er vi nede på et par timer, konstaterer Casper Lysdal Rosvall.

Se nøgletal for:
Læs mere om: underleverandører
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047