Kaufmann betaler bøde i sag om informationsudveksling
OPDATERING: Artiklen er redigeret med en tilføjelse af kommentar fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
RetailNews har tidligere beskrevet sagen om Kaufmann og Hugo Boss, der beskyldes for konkurrenceforvridning, efter de havde udvekslet informationer om priser, rabatter mm.
I mellemtiden har en anden sag mellem Kaufmann og en anden konkurrent også kørt, og her er Kaufmann blevet pålagt at betale en bøde på 3,7 mio. kr.
Sagen drejer sig også om informationsudveksling, og nu har Kaufmann valgt at betale bøden for at få sagen afsluttet.
-Vi har valgt at betale en bøde for at få afsluttet sagen. Den historiske informations-udveksling, der nu har udløst bøden, var i bagatelafdelingen og har ikke haft nogen skadevirkning på markedet, men vi accepterer konkurrencemyndighedernes holdning. Vi glæder os nu over afslutningen af denne sag og vil herefter se frem af, siger adm. direktør hos Kaufmann, Henrik Kaufmann, om informationsudvekslingen, der ophørte i 2017.
Selvom de betaler bøden i denne sag, så har de valgt at lade retten gå sin gang i den verserende sag omkring informationsudvekslingen mellem tøjkæden og Hugo Boss.
- Derudover har Kaufmann besluttet at lade den anden sag vedrørende informations-udveksling mellem Kaufmann og Hugo Boss gå sin gang ved Sø- og Handelsretten, lyder det fra Henrik Kaufmann i en pressemeddelelse, der ikke har yderligere kommentarer.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har kommenteret sagen. Her uddyber de i en pressemeddelelse, at informationsudvekslingen blandt andet handlede om virksomhedens påtænkte salgspriser og rabatter ved udsalg og kampagner. Det gjaldt blandt andet butikker i Frederiksberg Centret og Lyngby Storcenter.
- Det er en grov overtrædelse af konkurrenceloven, når konkurrerende virksomheder udveksler priser. Det ødelægger den effektive konkurrence og fører kunderne bag lyset. Nogle af tøjkædernes kunder kan derfor have betalt mere for tøj, end de ville have gjort, hvis de to konkurrenter ikke havde talt sammen, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Bitten Thorgaard Sørensen.
Artiklen er en del af temaet Samfund.