23948sdkhjf

Unifeeder-skib tester lige nu CO2-neutralt syntetisk naturgas som brændstof

Det Unifeeder-opererede containerskib ’Elbblue’ er som det første skib i verden i gang med en testsejlads, hvor der anvendes flydende SNG, liquefied Synthetic Natural Gas, produceret CO2-neutralt.

SNG’en er produceret af tyske Kiwi, der har en Power-to-Gas produktionsfacilitet Werlte, hvor der udelukkende anvendes vedvarende energi. 

Læs også: Overskudsstrøm fra Audi skal producere syntetisk gas til ’Wes Amelie’

Med Europa-Kommissionen kommende forslag om, at skibsfarten skal reducere CO2-udledningen til nul i 2050, er udvikling og test af revolutionære energikilder som flydende SNG et vigtigt skridt i CO2-reduktionen for industrien. 

Det skriver DP World, der ejer det danskbaserede container feeder-rederi Unifeeder, i en pressemeddelelse.

Nyt måleværktøj

Testsejladsen gennemføres efter, at Unifeeder lancerede Actual Emission Tracker. Et værktøj, der muliggør, at transportkunden kan udregne den aktuelle drivhusgasudledning for den specifikke 20 fods container enhed.

Med et miks af 20 tons SNG og 20 tons konventionel LNG, Liquefied Natural Gas, er det forventningen, at ’Elbblue’ kan spare omkring 56 tons CO2-udledning på en igangværende rejse fra Brunsbüttel til St. Petersborg, i forhold skibets tidligere anvendelse af 100 pct. LNG som bunker.

- Lanceringen af Unifeeders SNG-forsøg i samarbejde med vores projektpartnere ser jeg som en spændende og rettidig udvikling af vores forretning, da vores industri fortsat søger måder at reducere kulstofudledningen på for at imødekomme dels kundekrav – og dels miljøpolitiske krav, siger Jesper Kristensen, CEO i Unifeeder – og fortsætter:

- Vi vil med lanceringen af Actual Emission Tracker give vores kunder de værktøjer, der kan hjælpe dem med at måle deres transportkæders CO2-belastning, og dermed træffe de rigtige valg.

Bygger på tidligere projekt

Containerfeeder-skibet ’Elbblue’ blev i 2017 under navnet ’Wes Amelia’ retrofittet til dualfuel LNG-drift med en modificering af MAN-hovedmotoren. MAN Energy Solutions var dengang en central partner i projektet.

Det er de også i det aktuelle næste skridt med sejlads på SNG. Udover MAN Energy Solution deltager ligeledes skibets ejer Elbdeich Reederei, selskaberne Liquind Marine, Wessel Marine samt Kiwi.

Læs mere: Man Diesel har afsluttet verdens første LNG-retrofit af containerskib

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096