23948sdkhjf

Karstensens sikrer ordre fra ny kunde i Norge

Karstensens Skibsværft har fået en ordre på et 43,5 meter snurrevodsfartøj fra rederiet Polarbris AS i Norge.

- Fartøjet bliver topmoderne, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem rederi og værft, oplyser Karstensens Skibsværft.

Læs også: Karstensens lander på niveau efter stor ordretilgang hen over sommeren

I meddelelsen udtrykker rederiet tilfredshed over at være kommet i mål med aftalen med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet. Dette er første gang rederi og værft arbejder sammen, men allerede i de indledende faser har der været god og konstruktiv dialog, som tegner godt for det fremtidige samarbejde.

P.t 14 nybygninger

Karstensens Skibsværft glæder sig også over den tillid rederiet udviser – og hilser dermed nye kunder velkomne. 

- Med denne kontrakt har værftet 14 nybygninger i ordrebogen for levering i løbet af de kommende to år. Alene i 2021 har Karstensens Skibsværft leveret otte nybygninger, alle skræddersyede til de enkelte rederes ønsker og krav, lyder det fra værftet.

Fartøjet planlægges udrustet med elektriske wincher for bedst mulig effektivt og dermed mindst muligt miljøbelastning. Fremdrivninganlægget er også projekteret med henblik på at reducere miljøbelastningen mest muligt. Der er således gjort omfattende studier og vurderinger af forskellige løsninger.

Avanceret fartøj

Nybygningen udrustes ydermere med en Brunvoll nedsænkbar thruster/Azimuth i forskibet. Det nye fartøj bliver indrettet med avanceret fabrik fra firma Bjørdal. Fryse- og køleanlæg skal leveres af firma Teknotherm. Alle nævnte norske firmaer, har haft gode og lange relationer med Rederiet.

Polarbris AS/Atlantic Longline AS hører under Atlantic Seafish AS, som er veletableret i den norske fiskerierhverv, og driver for nuværende den ganske nye ’Atlantic’, Norges største og første kombinerede linebåd og snurrevodsfartøj. Rederiet har dobbelt kvotesæt, og det er derfor nødvendigt med yderligere et fartøj.

Rederiet Atlantic blev stiftet i 1997 af Kjell-Gunnar Hoddevik og Johnny Årvik, og har base i Ålesund. Rederiet startede med at drifte en ældre linebåd, ’Fernando’. Første ’Polarbris’ blev købt i 2000. Efterfølgende har rederiet haft seks forskellige fartøjer, og tog seneste levering af første nybygning i 2020, nemlig ’Atlantic’ leveret fra Tyrkiet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078