Skibsfarten har brug for ambitiøs PtX-strategi
Der skal handling bag ordene om energieventyr, hvis de danske klimamål skal realiseres.
Danske Rederier deler Dansk Energis ønske om en ambitiøs PtX-strategi og ser gerne bindende køreplaner for udbygningen af vedvarende energi.
Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse i anledning af, at der netop nu bliver diskuteret energi i brancheorganisationens lokaler i Amaliegade i København.
Dansk Energi er på besøg og holder konference om en kommende Power-to-X-strategi og ønsket om en ambitiøs strategi, som rækker længere end Danmarks målsætning om en 70 pct. reduktion af CO2-udledningen.
Hos Danske Rederier er der stort fokus på retningen for alternative brændstoffer – og ikke mindst de strategiske målsætninger for hvordan Danmark kan spille en markant rolle i produktionen af disse brændstoffer. For det handler om, hvordan Power-to-X kan være med til at gøre Det Blå Danmark grønnere:
- Dansk skibsfart har et klart mål om at være klimaneutral i 2050 og det kræver, at skibsfarten skal overgå til nye brændstoffer. Her spiller Power-to-X en nøglerolle. Men vi har travlt, da skibe har en levetid på 20-25 år, og helt konkret kan det kun gå for langsomt med at få energiværdikæden etableret.
- Derfor håber jeg på en strategi fra regeringen, der viser resten af verden, hvordan Danmark, kan demonstrere produktion af Power-to-X-brændstoffer til skibsfarten i stor skala, siger Direktør for sikkerhed, maritim forskning og miljø, Maria Skipper Schwenn.
Men for at skibsfarten kan sikres en forsyning af alternative brændstoffer fra PtX, skal der skaleres voldsomt op for udbygningen med vedvarende energi. Her skal der sættes handling bag den politiske retorik:
- Det er en forudsætning for skibsfartens brug af alternative brændstoffer, at udbygningen med vedvarende energi øges markant. Kort sagt: Ingen X uden P. Vi er nødt til at se en ambitiøs udmøntning af de mange målsætninger, både nationalt, europæisk og internationalt, og her er der er brug for politisk gennemslagskraft og bindende køreplaner for udbygningen med havvind frem imod både 2030 og 2050, siger Maria Skipper Schwenn.
Konferencen løber fra 13.00 – 16.00 i Amaliegade.