23948sdkhjf

Tunnelelementfabrik rejser sig ved Femern

Totalentreprenøren på stålkonstruktionerne til Femern-forbindelsens nye tunnelelementfabrik, Give Steel, har påbegyndt montage af stålkonstruktionen til den første af i alt tre produktionshaller. 

Det skriver firmaet i en pressemeddelelse. 

Give Steel, som vandt totalentreprisen for Femern Link Contractors (FLC) i februar, skal montere mere end 9.000 ton stålkonstruktion til de tre fabrikshaller i Rødbyhavn, hvor tunnelelementerne til Femern-Bælt forbindelsen skal produceres. 

– Det første, vi monterer, er en af hovedsøjlerne, der måler 800 x 1200 millimeter i omkreds. Søjlen er 27 meter høj og vejer næsten 27 tons. Antallet af tons, der monteres dagligt, vil variere, men vi forsøger at få leveret stålspærene så tæt på det tidspunkt, de skal monteres, så vi undgår spildtid og dobbelt håndtering, fortæller Rasmus Østergaard, der Project Director hos Give Steel, i meddelelsen.

Konsortiet bag byggeriet

Konsortium: Femern Link Contractors (FLC) består af VINCI Constructions Grands Projets (Frankrig ), Aarsleff (Danmark), Max Bögl Stiftung & CO KG (Tyskland), BAM Infra B.V (Holland), BAM International B.V (Holland), Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland),), Solétanche-Bachy International S.A.S (Frankrig), CFE SA (Belgien), Dredging International NV (Belgien).

Stålkonstruktionerne til de tre haller inkluderer mere end 20.000 stålspær, søjler og stålbjælker.

89 elementer til 18 km tunnel

Med opstarten af stålmontagen har man nået en vigtig milepæl: 

– Arbejdet med at rejse produktionshallerne er en afgørende og stor milepæl i forbindelse med etableringen af tunnelelementfabrikken. Fabrikken kommer dermed de kommende måneder for alvor til at tage fysisk form, siger teknisk direktør Jens Ole Kaslund, Femern A/S. 

Hallerne vil, når fabrikken er i drift, være centrum for produktionen af tunnelelementerne, der skal sejles ud og sænkes ned i Femern Bælt, tilføjer han. 

Den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern, der åbner for trafik i 2029, kommer til at bestå af 79 tunnelelementer og 10 specialelementer. 

Arbejdet med montagen af hallerne vil pågå over et år og den første hal ventes at stå færdig til aflevering sidst i 2022. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109