23948sdkhjf

Grønt lys til mulighed for mere metro i København

Nordhavn i København udvikler sig med hastige skridt med boliger samt butiks- og caféliv. Man kan allerede i dag hoppe på en metro til den inderste del af Nordhavn, men i takt med at bydelen vokser, stiger behovet for længere metroskinner mod den ydre del af Nordhavn.

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har derfor besluttet, at By & Havn nu kan igangsætte de nødvendige undersøgelser af to mulige forlængelser af linje M4, der i dag har endestation ved Orientkaj. Det oplyser kommunen i en pressemeddelelse

- Med en forlængelse af metrolinjen til Ydre Nordhavn kobler vi området sammen med resten af byen, reducerer behovet for en bil, og bevarer samtidig naturområdet Nordhavnstippen, siger overborgmester Lars Weiss (S) i pressemeddelelsen.

Det har været en forudsætning for Borgerrepræsentationens beslutning, at Nordhavnstippen holdes fri for metrobyggeri. Området rummer masser af natur og dyreliv, som dermed bliver bevaret i området.

To mulige linjer
Metroselskabet udfører undersøgelserne for By & Havn af de to mulige metrolinjer med henholdsvis to og tre stationer i Ydre Nord-havn.

Metroen skal etableres som en forlængelse af højbanen ved Orientkaj og bringer flere stationer i spil i forlængelsen af M4. På kortet ses de to mulige linjeføringer med stationer.

Fakta: Mere metro i Nordhavn

  • Metroselskabet vil i udredningen blandt andet belyse, hvordan metroen
    kan anlægges i etaper. Samtidig vil omkostninger og
    mulighed for besparelser også blive kvalificeret. Derudover
    vil der blive udarbejdet detaljerede tekniske tegninger, der
    kan indgå i den videre planlægning af Nordhavn.

  • Metroselskabet skal udrede to metrolinjer i form af Rød variant
    og Blå hovedforslag. Rød variant har tre stationer: v/Levantkaj,
    v/Krydstogtkaj og v/Fiskerikaj. Blå hovedforslag har to
    stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C.

  • Udredningen forventes at tage 12-14 måneder, og resultatet
    vil blive forelagt Borgerrepræsentationen sammen med en
    anbefalet linjeføring til beslutning.

  • Herefter gennemføres en VVM-undersøgelse af den besluttede
    linjeføring, der igen forelægges Borgerrepræsentationen,
    hvorefter metrolinjen kan anlægges.

  • Metrolinjen til Ydre Nordhavn forventes færdig i 2030.

  • Den kommende metrolinje skal på sigt betjene de ca. 35.000
    beboere og 28.000 arbejdspladser, der i undersøgelsen er
    forudsat for Nordhavn ved fuld udbygning i 2062.

  • Anlæg af metro i Ydre Nordhavn skal som udgangspunkt finansieres
    af By & Havn jf. principaftalen mellem staten og
    Københavns Kommune fra 2014 herom.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078