23948sdkhjf

Dele-koncept: 120 håndværkere er selvstændige på en lidt anden måde

- Mange selvstændige håndværkere drukner i markedsføringsarbejde, regnskaber og alle de andre ting, der er en del af det at drive selvstændig virksomhed, men som ikke har meget at gøre med at klippe hæk eller banke hegnspæle i.

 Det mener Mikael Kjeldgaard Bjerre, der står bag konceptet Mand & Bil, som er sat i værk for at gøre det nemmere at være selvstændig håndværker og handymand.

I løbet af de seneste 13 år er Mand & Bil vokset til at have mere end 120 selvstændige medlemmer fordelt over hele landet. 

– Når man samler alle under én fane og giver dem den hjælp og sparring, de har brug for, så bliver det nemmere for alle at klare sig selv. I Mand & Bil beholder man sin selvstændighed, sine egne kunder og sin egen virksomhed, mens vi leverer markedsføring, logo, hjemmeside, visitkort og står til rådighed. Vi er lidt som en forening, der hjælper vores folk i gang. For jo længere tid, man har været medlem, jo mindre har man brug for os, lyder det fra Mikael Kjeldgaard Bjerre, der startede projektet i 2008.

Blød og god start

For at blive en del af netværket, skal man som selvstændig have CVR-nummer, kassevogn, og hænderne skruet godt på. Andet kræver det ikke. Og det er en model, håndværkerne kan se en fordel i, skriver Mand & Bil i en pressemeddelelse.

– Da jeg begyndte, sagde Mikael, at jeg ville have mine første kunder inden for fjorten dage, og så grinte jeg af ham. Men kunderne kom, og jeg fik en blød og god start på at være selvstændig. I dag kunne jeg godt melde mig ud, for jeg har rigeligt travl i butikken, men vil gerne have, at fællesskabet fortsat eksisterer.

Hvis jeg får et problem, er der altid nogen, jeg kan ringe til, og samtidig kan jeg komme og gå, som jeg vil. Jeg er ikke bundet, og de bestemmer ikke over mig, siger Emil Binder, der i to år været en del af Mand & Bil med sin selvstændige virksomhed Binders Multiservice.

Tanker fra andelsbevægelsen

Ifølge ekspert i deleøkonomi, forfatteren Claus Skytte, er konceptet Mand & Bil klart inspireret af andelsbevægelsen, som fra midten af 1800-tallet vandt frem i Danmark i form af brugsforeninger og andelsmejerier, der skabte en fælles platform for henholdsvis detailhandlere og mejerister og særligt blomstrede i 1930’erne. Men at se det i håndværkerbranchen i dag er noget nyt.

– Det, at der ikke er kontrakter eller bindinger, men blot tillid som den bærende værdi, gør konceptet enormt dansk. Navnet skal ses som et banner, der repræsenterer en drøm og en ideologi om at gøre det lettere at være selvstændig mod et kontingent. Det ville man aldrig se i andre lande. Der er en tydelig tråd til andelsbevægelsens tankegang, og det kan potentielt blive lige så stort som højskolebevægelsen, men det kræver, at de holder tungen lige i munden og er tro mod visionen, lyder det fra Claus Skytte.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095