23948sdkhjf

Eksperter: Spar milliarder på ny Limfjordsforbindelse

Efter års debat om og arbejde for en såkaldt tredje Limfjordsforbindelse, står Aalborg på kanten af at få en ny motorvejsforbindelse over Limfjorden. 

Med sommerens trafikforlig blev der afsat 7 mia. kr. til en 20 km lange forbindelse, som går vest om Aalborg via øen Egholm til Nørresundby. Arbejdet ventes at begynde i 2025 og skal være afsluttet i 2032. 

Udgiften kan dog reduceres med op mod 2,5 mia. kr. med en alternativ linjeføring, lyder det nu fra to trafikforskere, professor Otto Anker Nielsen, leder af transportdivisionen DTU, og lektor emeritus Anker Lohman-Hansen, Aalborg Universitet.

De opfordrer nu politikerne til at revurdere Egholm-linjen, skriver Jyllands-Posten.

Kun fordi der ikke er andre projekter i Nordjylland

Forslaget omfatter en ekstra tunnel vest for den eksisterende Limfjordtunnel, som går fra det central Aalborg til E45 i Nørresundby og således kan trække bytrafikken for dermed aflaste Limfjordstunnellen. 

Professor Mogens Fosgerau fra Økonomisk Institut ved Københavns Universitet, har ikke noget med tunnel-forslaget at gøre, men støtter idéen. Ifølge ham er økonomien i Egholm-forbindelsen den dårligste i projekterne i den nye infrastrukturplan. 

– Hvis den tredje Limfjordsforbindelse havde ligget alle andre steder i landet, ville ingen have tænkt på at gennemføre den. Det sker kun, fordi der ikke er andre projekter i Nordjylland, siger Mogens Fosgerau til Jyllands-Posten

Politisk opbakning intakt 

Landspolitisk skyder transportminister Benny Engelbrecht overfor Jyllands-Posten idéen om at genåbne snakken om en ekstra Limfjordsforbindelse ned.   

Lokalt har modstanden mod Egholm-linjen, især fordi Limfjordsøen står til at blive skåret over af en firesporet motorvej, været stor. Lokalpolitisk oplevede en alliance imod linjen med Radikale, SF og Enhedslisten fremgang ved valget i november. Flertallet for at støtte Egholm-linjen er dog intakt i Aalborg byråd, og tidligere på ugen blev et forslag om at droppe kommunal medfinansiering på 600 mio. kr. nedstemt.

Det er samtlige partier på Christiansborg, der står bag den overordnede trafikaftale fra i sommers. Partierne SF, Enhedslisten og Alternativet står dog uden for punktet om den tredje forbindelse over Limfjorden.

Kommenter artiklen (3)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109