23948sdkhjf

Læsø Kommune indgår kontrakt om design og udvikling af ny Læsø-færge

Et dansk-norsk færge-konsortium er blevet tildelt en stor kontrakt med at udvikle og designe en ny innovativ færge for Læsø Kommune

Læsø kan nu se frem til en modernisering af færgeforbindelsen imellem Læsø og Frederikshavn med Læsø Kommunes beslutning om anskaffelse af en ny moderne ”grøn” færge. 

Opgaven med at designe og udvikle den nye færge er blevet tildelt et til lejligheden stiftet konsortium, DANOF, som består af den danske skibsingeniørvirksomhed Hauschildt Marine, og den norske ditto Multi Maritime.

Det skriver Hauschildt Marine i en pressemeddelelse.

Det kommunale færgerederi Læsø Færgen transporterer øboere, pendlere, gæster, fragt - og ikke mindst turister imellem Frederikshavn og Læsø i Kattegat.

Den eksisterende Læsø-færge, ’Margrete Læsø’ som er bygget på Nordsøværftet, Ringkøbing i 1996, har sammen med ekstrafærgen ’Ane Læsø’ tjent Læsø godt de seneste mange år. Med ’Margrete Læsø’s alder på 25 år, sammenholdt med trafikudvikling og Læsøs udvikling, har det resulteret i Læsø Kommunes beslutningen om anskaffelse af erstatningskapacitet inden for en overskuelig fremtid.

Turen til Læsø tager i dag halvanden time, og forbindelsen er livsnerven for Læsø. Den nye færge forventes efter planen være i drift i 2024.

Ser frem til samarbejdet med DANOF

- Vi i Læsø Kommune er begejstret for at vi nu har indgået kontrakt med DANOF. Med DANOF’s store kompetencer indenfor skibs- og færgedesign er vi i trygge hænder og godt rustet til at kunne anskaffe en ny færgekapacitet til glæde for Læsøs befolkning og gæster, siger Læsøs borgmester Tobias Birch Johansen. 

Han tilføjer, at man uden tvivl vil skulle se frem til et noget anderledes projekt end hvad man tidligere har diskuteret i forbindelse med ny færge til Læsø, da tiden, økonomien, priserne og den grønne omstilling, vil få en helt anden indflydelse på projektet

- En moderne velfungerende færgeforbindelse til Læsø er en forudsætning for vores erhverv og vores øsamfunds udvikling. Derfor er det yderst vigtigt at udviklingen- og designet af den nye Læsø færge imødeser de nuværende forhold, men også fremtidssikrer færgen til at imødekomme udviklingen på Læsø. 

- Endvidere skal færgedesignet imødegå den ”grønne” samfundsudvikling hvor vi ønsker at være på forkant med den nyeste teknologi og yderligere forberede færgen til de kommende grønne teknologier som er i rivende udvikling disse år, siger Tobias Birch Johansen.

Gennembrud for dansk-norsk alliance

- Med etableringen af DANOF, bestående af Hauschildt Marine og Multi Maritime , har vi skabt en stærk dansk-norsk alliance med høj skibsteknisk kompetence for såvel lokale som internationale skibs- og færge projekter udtaler adm. direktør for Hauschildt Marine, Preben Thuren Larsen.

Multi Maritime, som har kontorer i Førde, Norge, har sin spidskompetence indenfor design af færger. 

Hauschildt Marine, som er baseret i København og Skagen, har bl.a. stor kompetence indenfor nybygning og konverteringer af komplicerede specialfartøjer og store skibsbygningsudbud.

- Ved at forene vores to skibsingeniørvirksomheder i DANOF-konsortium, med vores samlede i skibs- og færge design samt hertil vores store indsigt i grønne teknologier indenfor skibsdrift, vil vi kunne udvikle en ny energioptimeret færge til glæde for beboerne på Læsø udtaler adm. direktør for Multi Maritime, Mikael Johansen.

- Vores ambition med vores samarbejde og fælles lokalkendskab, er endvidere at tilbyde vores assistance til andre færgeprojekter i vores to lande samt nabolande, fortsætter han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078