23948sdkhjf

Isoleringsproducent vil øge markedsandel fra fire til ti pct

Bæredygtige byggematerialer vinder større og større indpas på de danske byggepladser – også på isoleringsfronten. Derfor er der lige nu stor optimisme at spore hos isoleringsvirksomheden Nviro CBI Papiruld i Hillerød, der nu er blevet eneleverandør af træfiberisolering fra norske Hunton.

Hunton er blandt Nordens førende producent af byggematerialer baseret på træ og træfiber fra PEFC-certificeret skovbrug, og med den nye kontrakt får Nviro nu mulighed for at styrke sin produktportefølje af bæredygtige isoleringsmaterialer i Danmark:

- Huntons træfiberprodukter passer perfekt til vores koncept om at kunne tilbyde en bred vifte af fremtidsrettede isoleringsløsninger til byggeriet. Samtidig er det vigtigt for os at arbejde med produkter, hvor dokumentationen over for bygherren og andre relevante aktører er i orden. Det får vi i høj grad med Huntons produkter, fortæller Jens Engbo Norddal, adm. direktør i Nviro CBI Papiruld.

 Stigende efterspørgsel

Hos Nviro CBI Papiruld mærker man en stigende interesse for træbaserede isoleringsmaterialer i byggebranchen. Efterspørgslen skyldes blandt andet et accelererende fokus på at reducere CO2-udledningen i byggeriet samt de kraftigt stigende energipriser, som papirbaseret isolering i vid udstrækning ikke bliver berørt af på samme måde som andre isoleringsmaterialer. 

- Træbaserede isoleringsmaterialer bidrager positivt til byggeriets CO2-fodaftryk, da de gennem livsforløbet lagrer større mængder CO2, end der udledes i produktionen. Samtidigt er træfiberprodukterne arbejdsmiljømæssigt behagelige at arbejde med, hvilket også vægter højt ude på byggepladserne, siger Jens Engbo Norddal.

Også hos producenten Hunton i Norge se man perspektiver i den nye aftale:

 - Vi er meget glade for at have landet en aftale med Nviro. Markedet for træprodukter er i stærk vækst, og vi forventer, at Nviro, gennem sine aftaler på det danske marked, vil bidrage til yderligere udbredelse af vores produkter på det danske marked, siger markedsdirektør Thomas Vaarlund i Hunton Fiber AS.

Vil hente markedsandele

Huntons produkter har været tilgængelige på det danske marked i mange år, og efterspørgslen efter mere naturlige byggematerialer har været medvirkende til en støt stigende vækst:

- Med udsigt til endnu flere krav om reduktion af byggeriets CO2-aftryk, stigende energipriser og en øget interesse for sunde boliger, vil efterspørgslen fortsætte med at stige også i de kommende år. Det danske isoleringsmarked udgør en omsætning på mere end to milliarder kroner om året, og vi sidder i dag med en andel på fire pct. Med den nye aftale med Hunton er det vores ambition at øge markedsandelen til mere end ti pct.

Det skal vi være med til at sikre blandt andet gennem rådgivning, netværk blandt byggeriets parter og ikke mindst levering og logistik. Her har vi en klar ambition om at være med til at løfte salget af Huntons produkter til et nyt niveau i Danmark, fastslår Jens Engbo Norddal.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.305