23948sdkhjf

Hovedstadskommuner: Delvis nedrivning af Bispeengbuen er den bedste løsning

Fremtiden for Bispeengbuen, der næsten som en slags motorvej løber med to hævede sekssporede motortrafikvej gennem dele af Frederiksberg og København, har været et omdiskuteret emne i de to kommuner.

Politikerne på både Frederiksberg og Københavns rådhus er nu blevet enige om, at man vil arbejde for en delvis nedrivning efter, at flere scenarier har været i spil. Det oplyser de to kommuner i en fælles pressemeddelelse.

Ønsker er nedrivning af den sydlige del af Bispeengbuens to brofag, så trafikken samles på det nordlige brofag. Nedrivningen efterlader mulighed for at etablere nye grønne parker og byrum på det stykke, som tidligere var dækket af det sydlige brofag, og forventes ikke at få mærkbar betydning for trafikafviklingen.

Niras fik tidligere i år til opgave at stå for en samlet forundersøgelse for en mulig nedrivning af Bispeengbuen. Forundersøgelsen danner grundlag for den efterfølgende politisk beslutning.

Dialog med direktorat og ministerium 

Fordi Bispeengbuen er en statsvej betyder beslutningen, at kommunerne vil bede Vejdirektoratet og Transportministeriet om at arbejde videre med den anbefalede løsning.

Selve nedrivningen ventes at begynde i 2027, og der sættes nu gang i yderligere forundersøgelser forud projektet. Den valgte løsning blokerer ikke for en eventuel senere total-nedrivning af Bispeengbuen og en tunnelløsning under jorden.

– Visionen er at rive betonet ned og skabe et unikt samlingspunkt med plads til grønne parker, blomstrende byliv, samtidig med, at en del af områdets oprindelige sjæl vækkes til live igen med åen. Men det er jo ikke op til kommunerne alene, så jeg håber, staten vil være med, udtaler overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen (S), i pressemeddelelsen.

Frederiksberg Kommunes borgmester, Michael Vindfeldt (S), fortsætter om dialogen med de statslige aktører:

– Jeg håber, finansieringen falder hurtigt på plads, og at vi kan komme i gang hurtigt med dette vigtige projekt. Personligt kæmper jeg fortsat for den helt store løsning med en totalnedrivning og tunnel under jorden, men med den delvise nedrivning er vi et vigtigt skridt videre, siger han.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Bispeengbuen
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219