23948sdkhjf

Verdens største katamaran hurtigfærge får LNG-maskineri fra Wärtsilä

Wärtsilä skal levere en stor udstyrspakke til det, der bliver verdens største katamaran-hurtigfærge, når den leveres i 2024. Den 130 meter lange og 32 meter brede hurtigfærge med kapacitet til 2.100 passagerer og 226 biler er kontraheret af argentinske Buquebus hos australske Incat.

Hurtigfærgen bliver dualfuel LNG-drevet. Buquebus var med deres katamaran-hurtigfærge ’Franscisco’ tilbage i 2013 pioner med anvendelse af LNG som drivmiddel i hurtigfærger. Dengang dog med anvendelse af gasturbiner.

Siden har spanske Baleària fulgt trop med deres hurtigfærgenybygning ’Eleanor Roosevelt’, mens Wärtsiläs dualfuel-motorer også er på vej ud i segmentet i konfigurationer, der i første omgang bare skal holde døren åben for en senere anvendelse af LNG. Bl.a. i Molslinjens kommende nybygning til Bornholm, ’Express 5’.

Flydende indkøbscenter

Leverancen fra Wärtsilä til Buquebus’ rekordstore store nybygningsprojekt består af fire 31DF dualfuel motorer, fire WXJ1500 waterjets, to Wärtsilä LNG Pac, hvilket vil sige kryo-tryktanke og procesanlæg til gassen, samt et fremdriftskontrolsystem.

Buquebus skal anvende nybygningen på en rute mellem Argentina og Uruguay (Montevideo - Colonia del Sacramento), hvor rederiet råder over sit eget anlæg til fremstilling af LNG. 

Den ret skæve fordeling mellem antallet af passagerer og bilkapaciteten skyldes, at ruten i høj grad baserer sig på duty free-salg. Derfor vil en meget stor del af pladsen i den store hurtigfærges aptering bestå af butiksområder. Nærmere bestemt i alt 3.000 kvm.

Nybygningen til Buquebus får en bruttotonnage på 13.000. Molslinjens nyeste Incat-katamaran ’Express 3’ har til sammenligning en kapacitet på mere end 400 biler med en bruttotonnage på 10.800.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.354