Panelproducent tjener 25 millioner på et halvt år
Hos den vestjyske panelvirksomhed WoodUpp er der for alvor blevet skruet op for både vækst og ambitioner, efter et generationsskifte i vinter gav plads til både nye og tunge kræfter i ejerkredsen.
Det viser et dugfriskt regnskab fra den Ribe-baserede virksomhed.
– Vi er meget tilfredse med det overskud vi har realiseret, fastslår direktør og medejer Mads Vesterby Hansen om regnskabsårets resultat på 25 mio. kr. før skat.
Regnskabsår | 15/12-21 - 30/6-22 |
Valuta | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 40,92 |
Resultat før finansielle poster | 26,00 |
Resultat før skat | 25,08 |
Årets resultat | 18,59 |
Balancestatus | 137,26 |
Egenkapital | 78,43 |
Gns. antal ansatte | 37 |
Kilde: CVR |
Tilfredsheden skyldes ikke mindst, at det rekordstore overskud er skabt på bare seks måneder, men det er ikke den eneste grund til, at tallene ikke er direkte sammenlignelige med tidligere års.
Der er nemlig sket en hel del, siden Mads Vesterby Hansen for knapt syv år siden gik i gang med at få fremstillet akustikpaneler på faderens fabrik, PVH 3D Finer, og i den forbindelse stiftede salgsselskabet WoodUpp. To år senere indtog han direktørposten hos PVH, og i slutningen af 2021 overtog han sammen med forretningspartnerne Mikkel Bang Knudsen og Troels Johansson finerproducenten, samlede de to selskaber i et og inviterede tidligere Actona-direktør Torben Villadsen samt investeringsselskabet Bygge Partners med i ejerkredsen.
Mod på mere af verden
Regnskabet er dermed det første fra det nye selskab WoodUpp Group, og ifølge Mads Vesterby Hansen er der god grund til at være tilfreds med resultatet.
– Det sætter os jo i stand til fortsat at investere i at udvikle virksomheden. Vi har det seneste år færdiggjort en udbygning af fabrikken i Ribe, ligesom vi har investeret i maskinparken, og de næste investeringer i produktionen er allerede planlagt, fortæller han.
Og det er ikke alene på produktionsdelen, ambitionerne er høje.
– Vi er i fuld gang med at ekspandere internationalt sammen med dygtige kollegaer og partnere. I løbet af det seneste år har vi åbnet nye datterselskaber, købt aktiemajoriteten i en nær samarbejdspartner i Frankrig og har sammen med en partner også påbegyndt produktion i USA til det amerikanske marked, siger Mads Vesterby Hansen.
Tocifrede forventninger
I dag sælger WoodUpp akustikpaneler til erhverv, projekter og direkte til forbrugerne gennem webshops i mere end 10 lande, og det kommende år er der nye datterselskaber og fremskudte lagerlokationer i flere lande på tegnebrættet.
Selvom Mads Vesterby Hansen til JydskeVestkysten fortæller, at man også hos WoodUpp er indstillet på en forestående afmatning, understreger han, at den endnu ikke har ramt Ribe-virksomheden. Og det friske millionoverskud er heller ikke realiseret uden udfordringer.
– Det var pludselig svært at skaffe råvarer nok. Der kom en kæmpe prisstigning på råvarerne, og vi måtte kæmpe mere for i det hele taget at få fat i det. Men vores mersalg har været så godt, at den øgede indtjening har modsvaret de øgede råvarepriser, så vi har ikke hævet priserne på slutproduktet, fortæller WoodUpp-direktøren til avisen.
Således er det også ved godt mod, han og holdet har taget hul på et 2022/23, der trods en usikker verdensøkonomi forventes at byde på en “høj tocifret vækstrate”.