Ny Renault-organisation er på vej i Danmark
Renault styrker organisationen i Danmark for bedre at kunne reagere i et marked under forandring og hvor hver måned byder på flere nye bilmærker.
Siden 1. maj har svenske Hedin Mobility Group stået bag den danske Renault-import, der tidligere var styret af Renault selv via et datterselskab, der stor for både Danmark og Sverige. Nu styres begge markeder via et joint venture mellem Hedin Mobility Group og det portugisiske selskab, Salvador Caetano Group.
Dermed er de danske aktiviteter underlagt en af Europas helt store mobilitetsvirksomheder, idet Svenske Hedin Mobility Groups portefølje omfatter 50 mærker i 13 lande. Omsætningen var sidste år på lige over 20 mia. kr. og der var 7.500 ansatte. Totalt solgte virksomheden 125.000 køretøjer.
Erfaren bilmand i spidsen
I spidsen for den danske organisation er ansat Mikkel Sort, der har en lang karriere bag sig i bilbranchen senest hos ALD. Tidligere har Mikkel Sort også været ansat hos Audi, Mercedes-Benz, Bilia, Volvo og Toyota.
Han er i øjeblikket ved at sætte det hold, der skal sørge for, at Renault og Dacia’s markedsandele øges, men hvordan det skal ske i praksis, ønsker han ikke at uddybe før organisationen er helt på plads.
Det står dog fast, at der skal opbygges en langt mere selvstændig organisation i Danmark, i forhold til tidligere hvor Danmark delte en række funktioner med Sverige.
- Indtil videre er det ’’business as usual’’ i forhold til de ændringer, der er sket i Sverige. Det har intet med den danske organisation at gøre, siger Søren Hyltoft, PR-ansvarlig for Danmark.
Dermed henviser han til situationen i Sverige, hvor alle forhandlere den 13.oktober blev opsagt. Vi kontaktede efterfølgende den svenske organisation, men ingen ønsker at svare på spørgsmålet om, hvorvidt noget tilsvarende vil ske i Danmark.
Færre forhandlere
Lige nu har Renault-organisationen 59 forhandlere og det tal vil efter alt at dømme blive reduceret, når Mikkel Sort udmønter strategien for det danske forhandlernet.
Til at stå for en tilpasning af forhandlernettet er ansat Søren Ovesen, der har titel af Head of Network Development.
Han kommer fra en stilling som Head of Network Development hos FCA, hvor han var i perioden 2011-2022. Tidligere var Søren Ovesen logistikchef hos KW. Bruun.
Foruden Søren Ovesen er Malene Hervig netop tiltrådt Office Manager. Hun har været hos Toyota Danmark A/S i 15 år, hvor hun primært har beskæftiget mig med ejerskab og håndtering af masterdata i diverse Toyota-specifikke IT-systemer, samt godkendelser, herunder dispensationsansøgninger og COC-data.
Med de seneste ansættelser tæller den danske organisation 24 medarbejdere og der vil formentlig blive ansat flere i den nærmeste fremtid.