ITD om nye EU-regler: Bøder kommer på det værst tænkelige tidspunkt
Fra i dag mandag den 21. november falder der bøder, hvis chauffører lægger for mange timer på landevejen. Det sker, fordi politiets vejledende kontrol af EU’s nye arbejdstidsregler udløber. Fremover vil myndighederne nu uddele bøder, hvis chauffører lægger for mange ugentlige timer på landevejen, eller hvis de kører mere end 10 timers kørsel, der starter om natten.
- Transportbranchen er et af de mest gennemregulerede områder. Antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få for at gå på arbejde, er efterhånden blevet ødelæggende for branchen, siger Henriette Kjær, politisk chef for ITD, i en pressemeddelelse.
- De nye regler med flere bøder en torn i øjet på vores vognmænd og chauffører.
Reglerne rammer alt for hårdt
ITD har lagt et stort pres på myndighederne for at få lettet reglerne, så de belaster branchen mindst muligt; men der er stadig nogle knaster, som skal fjernes.
- Myndighederne har lyttet til mange af branchens bekymringer, men vi må bare konstatere, at reglerne stadig rammer alt for hårdt, siger Henriette Kjær.
- Begrænsningerne i natkørsel vil få mange vognmænd til at flytte deres kørsel til dagtimerne, hvor der er trængsel på vejene. Det giver ingen mening, slet ikke nu, hvor vi står midt i en energikrise. Reglerne forhindrer os i at begrænse brændstofforbruget mest muligt.
Henriette Kjær håber, at den kommende regering vil diskutere reglerne.
Må skære ned i kørslen
- Derudover er der mange vognmænd og chauffører, som må skære gevaldigt ned i deres kørsel for at undgå bøder. Det giver slet ingen mening, når vi nu har den store chauffør- og kapacitetsmangel, siger Henriette Kjær.
- Den nye arbejdstidskontrol kommer desværre på det værst tænkelige tidspunkt. Den tvinger chauffører til at arbejde mindre og på andre tidspunkter, end de gerne vil. Vognmændene skal samtidig investere i flere lastbiler for at lave det samme arbejde. Det skader den grønne omstilling og virksomhedernes muligheder for at klare sig gennem krisen.
fakta
Den nye myndighedskontrol er en del af EU's Vejpakke, som kræver kontrol med arbejdstiden for mobile lønmodtagere og selvstændige vognmænd.
Kilde: ITD
Artiklen er en del af temaet Politik.