Bilimportører raser mod kampagne for delebiler
Vejdirektoratet under Transportministeriet har det seneste par måneder kørt en kampagne om samkørsel og delebiler, der skal få flere danskere til at køre sammen og deles om de biler, der allerede findes.
Den del af kampagnen, der handler om delebiler, møder nu kritik fra De Danske Bilimportører. På twitter skrev foreningens adm. direktør, Mads Rørvig, således torsdag:
”Er der ikke lige til den friske side at lancere en kampagne mod privat bilejerskab aftalt af det tidl. flertal i det tidl. Folketing imens Danmark ikke har en regering?”
Over for Motor-magasinet uddyber Mads Rørvig:
- Jeg synes, de går for langt. Vejdirektoratet burde have sat kampagnen på pause, eftersom den er sat i gang af den tidligere regering, som nu er gået af. Så min anke går på, at Vejdirektoratet foretager sig noget aktivt politisk netop nu. Uagtet at kampagnen er startet for lang tiden siden.
EU-finansieret kampagne
Motor-magasinet har forelagt kritikken for Vejdirektoratet, som ikke ønsker at kommentere sagen yderligere, men har dog svaret Mads Rørvig på twitter:
”Kampagnens formål er absolut ikke at gå imod privat bilejerskab. Formålet er derimod blot at skabe opmærksomhed omkring delebilisme og samkørsel. Kampagnen blev i øvrigt allerede lanceret for knap tre måneder siden.
Direktoratet udsendte i forbindelse med kampagnes start en pressemeddelelse, hvori det hedder:
”Kampagnen skal overordnet set få danskerne til at reflektere over deres transportvaner, oplyse om de mange fordele ved at deles om bilerne og komme med idéer til, hvordan man så rent faktisk kommer godt i gang med det.
Den EU-finansierede kampagne, der løber de næste tre måneder, udspringer af transportaftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020” indgået mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.”
Fordel i byerne
I kampagnen om delebiler understreger Vejdirektoratet, at det ikke er alle, der kan vælge delebil:
”Lad det være sagt: Har man brug for at køre i bil hver dag og kører man ofte lange distancer, så betaler det sig næppe at sælge bilen og melde sig ind i en delebilsordning. Men for mange bilejere – særligt i de større byer – er behovet for at bruge en bil et godt stykke under landsgennemsnittet, og for disse bilejere vil det i mange tilfælde lune godt i pengepungen, hvis de solgte bilen og gik over til at køre i delebil.”
”Der ingen tvivl om, at potentialet for at dele biler er størst i de større byer. Det er oftest også her, at man finder et udvalg af forskellige delebilstjenester, og når der er lettere adgang, bliver det også lettere at indrette sig på en hverdag uden egen bil.”
Mads Rørvig erkender også, at flere af importørforeningens medlemmer allerede har investeret i forskellige delebilstjenester, fx BMW i ShareNow og Toyota i Kinto.
Artiklen er en del af temaet Politik.