23948sdkhjf

Entreprenør vil reducere CO2-udledning med 90 procent på to år

Bygherrer, samarbejdspartnere og medarbejdere skal være med til at indfri målene

Fossilfri byggepladser, højere genanvendelse, reduktion af materialeforbrug og træbyggeri i egenproduktion. Det er nogle af de elementer, som reducere CO2-udledningen med 90 pct. inden udgangen af 2024 hos CG Jensen.

– Vores strategi handler også om at fremtidssikre CG Jensen, så vi fortsat vil være i stand til at imødekomme krav og efterspørgsler, siger adm. direktør i CG Jensen, Michael S. Larsen, i en pressemeddelelse om den nye retning, der skal gøre firmaet klimaneutral senest i 2029.

Det ambitiøse klimamål lanceres i forbindelse med, at entreprenørvirksomheden tager hul på sin strategi for 2023-2024. Her vil man arbejde med indsatser inden for de tre bundlinjer: Økonomisk, social og bæredygtig, hvor tilføjelsen af den sidste skal være med til at ”forstærke rodnettet”.

Inspiration fra Amager

Ud over de førstnævnte tiltag er også varmepumper i skurbyerne, egenproduktion af grøn strøm, brug af grønnere betonformer, bedre affaldssortering og udvikling af medarbejderkompetencer til blandt andet at udføre LCA beregninger og relevante certificeringer som DGNB, FBK og Svanemærket med flere.

En række tiltag har CG Jensens allerede erfaringer med fra egen byggeplads ved UN17 Village på Amager, hvor fossile brændstoffer er bandlyst.

– Vi tror på, at vi med vores ambitiøse reduktionsmål vil være en attraktiv samarbejdspartner, fordi vi allerede ved kontraktindgåelse vil kunne tilbyde kunden et lavere CO2-aftryk end mange af vores konkurrenter, siger Michael S. Larsen, som også melder om kundeinteresse i netop lavere CO2-udslip i projekterne.

Samlet lyder CG Jensens forventning, at man ved at skrue på den mange knapper vil kunne reducere sin egen CO2-udledning (scope 1 og 2) med 90 pct. på to år. Herudover er målet at reducere CO2 aftrykket fra eksterne indkøb med 50 pct. i 2029 (scope 3).

For at sikre, at alt forløber som ønsket opererer man også med løbende opfølgninger med datadrevne handlingsplaner, så man kan følge og styre den grønne omstilling i mål.

Løsninger skal også findes via partnerskaber

Inspireret af partnerskabstankegangen søger entreprenøren også gerne løsninger sammen med bygherrer, samarbejdspartnere og medarbejdere. 

Tidligere har CG Jensen blandt andet deltaget i den tidligere regerings klimapartnerskab, som man har været med til at videreføre i en ny form med Topleder Handletanken, hvor en række aktører i branchen arbejder for at sætte fart på den grønne omstilling.

– Det er vigtigt, at alle led i byggeriets værdikæde taler sammen. Dagsordenen og spørgsmålene bliver stadigt bredere og mere omfattende – og der er løbende behov for nye, supplerende indsatser, hvis branchen skal lykkes med den grønne omstilling og mere værdiskabelse, siger Michael S. Larsen.

Tre bundlinjer i CG Jensens 2023-24 strategi

CG Jensen har gennem årene haft et  fokus på både den økonomiske og sociale bundlinje. 

I strategien for 2023-2024 er der sat et mål om, at mindst 10 pct. af arbejdsstyrken skal udgøres af lærlinge og praktikanter.

I samråd med et "Ambassadørkorps for Diversitet" vil man i strategiperioden også arbejde med flere indsatsområder for at øge kønsdiversiteten på kontorer og byggepladser.

Hver femte medarbejder i CG Jensens byggeledelse er i dag en kvinde. De kvindelige medarbejdere udgør samlet 10 pct. af medarbejderstaben.

Kilde: CG Jensen

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115