Karsten Lauritzen: Vi savner, man tænker Kattegat-forbindelse ind i Femernprojektet
Først Femern. Så Kattegat. DI ønsker Jylland tænkt ind i 'det europæiske højhastighedsnet', og den eneste måde, at det kan ske på, er en fast forbindelse mellem Sjælland og Jylland.
- Vi savner, at man allerede nu begynder at tænke en Kattegat-forbindelse ind i Femernprojektet.
Sådan lyder det fra direktør i DI Transport, Karsten Lauritzen, der er en varm fortaler for en fast forbindelse over Kattegat og sidder i bestyrelsen for Kattegatkomiteen.
Ifølge Lauritzen, der er tidligere Venstre-minister, får Femern-forbindelsen kæmpe betydning, men i Danmark vil det primært være for Sjælland og hovedstadsområdet. Hvis jyske togrejsende skal kobles på det europæiske højhastighedsnet, så går turen via Femern.
- Det er lidt pudsigt, men sådan er det, siger Karsten Lauritzen, der som folketingspolitiker var valgt i Nordjylland:
- Den eneste måde, hvor Jylland kan komme på det europæiske højhastighedsnet, er over Kattegat. Det kommer ikke til at ske over den dansk-tyske grænse. Vi kan jo ikke opgradere jernbanen på den tyske side, og med den måde, som tyskerne prioriterer på, bliver det svært, siger Lauritzen og sender en venlig opfordring til de tyske politikere´.
Blandt andet forsøger Slesvig-Holstens trafikminister, Claus Ruhe Madsen, med støtte fra Berlin at sætte skub på de tyske projekter med at opgradere jernbanerne til og fra selve tunnelen.
- Dette arbejde skal op i fart, for det vil være dræbende for hele projektet, hvis ikke tyskerne er klar, når tunnelen åbner, siger Karsten Lauritzen.
Jyder skal via Femern
Hvis Danmark får en Kattegat-forbindelse, kan jyske virksomheder få kæmpe gavn af en højhastighedsforbindelse fra Jylland til Europa, også selv om eksempelvis turen til Hamburg vil gå over Sjælland og Lolland.
- Det er en meget kortere omvej, end man regner med, lyder det fra branchedirektøren.
En samtænkning vil desuden give bedre kapacitetsudnyttelse på jernbanen, der med stigende godsmængder vil blive travl som en lørdag formiddag i Magasin.
Lauritzen peger på, at det er en politisk beslutning, at der skal være både passagerer og gods på skinnerne. Hvis den jyske godstransport fortsat kører ned gennem Jylland til Tyskland, kan passagerer kører over Kattegatforbindelse og dermed øge kapaciteten for både passagerer og gods.
- Man skal allerede nu begynde at samtænke de to forbindelser, for der vil være store synergieffekter, siger Karsten Lauritzen.