23948sdkhjf

SF: Landstrøm skal være pligt, ikke mulighed for krydstogtskibe

Når København i 2025 åbner de første stikkontakter til havnens forsinkede landstrømsanlæg for krydstogtskibe, skal det ikke være frit for skibe at koble sig til, men en pligt.

Det skriver SF i København i et forslag, der skal til afstemning på Københavns Borgerrepræsentation i dag torsdag. Forslaget betyder, at det skal være forbudt at bruge dieselmotorer for krydstogtskibene, når de lægger til i København.

Det fremgår af en artikel i dagbladet Politiken.

Forslaget vil have overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) til at tage kontakt til transportminister Thomas Danielsen (V) for at sikre "den nødvendige hjemmel,« der kan gøre det muligt at gøre det til et krav for krydstogtskibene at benytte landstrøm."

"Det er tidligere besluttet at opstille landstrømsanlæg i havnen, og anlæggene vil stå færdige om to-tre år. Det er i forvejen noget senere end planlagt, og derfor er der brug for at sikre, at vi hurtigst muligt opnår den fulde effekt af landstrømsanlæggene. Det gøres bedst ved at sikre, at alle krydstogtskibe, der anløber i Københavns Havn, bruger landstrøm," skriver SF.

EUI-lov bremser forslaget

EU-lovgivning om, at havne har pligt til at tage imod alle skibe og ikke må bestemme, om de slutter sig til landstrøm, kan sætte en bremse for forslaget. Lovgivningen er dog til debat i EU i øjeblikket. Og SF mener, at man skal afsøge, hvilke muligheder der er for at omgå reglerne, skriver avisen.

"Det ønskes i den sammenhæng, at økonomiforvaltningen redegør for muligheden for håndhævelse af tilslutningspligt for landstrøm, herunder sanktionsmuligheder, samt behov for nye hjemler til håndhævelse," skriver SF og henviser til et svar fra forvaltningen, hvor det fremgår, at "en mulighed for at fremme brugen af landstrøm kan være et øget samarbejde mellem byerne i Østersøregionen med krydstogtturisme," skriver Politiken.

Skadelig krydstogt-røg havner i penthouse-suiterne

 

Artiklen er en del af temaet Politik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093