23948sdkhjf

GPV fylder 60: Bo Lybæk ser tilbage på op- og nedture

- Jeg tror, grundlæggerne ville have været stolte, hvis de så, hvor langt vi var kommet.

Sådan lyder det fra Bo Lybæk, administrerende direktør i GPV International A/S, der i denne uge kan fejre 60-års jubilæum som virksomhed.

GPV, der startede under navnet Glostrup Pladeværksted og nu er en af de store spillere blandt elektronikproducenter i Europa som giganten GPV International.

60 år, der har budt på opkøb, konkurs, genstart og rekordregnskaber.

- Det er med virksomheder som med alt andet. Vi er et produkt af det liv, vi har haft. På godt og ondt. Men en af de helt store begivenheder i GPVs historie er, at vi har evnet at videreudvikle os til den virksomhed, vi er i dag, siger Bo Lybæk til Electronic Supply.

Han tiltrådte som direktør i 2008 og har været med på den del af turen, hvor virksomheden rejser sig fra en konkurs, bliver købt af industrikonglomeratet Schouw & Co. og begyndte at få format som en af de helt store i Europa.

- Konkursen eller rettere rekonstruktionen føles som længe siden, og vi er i dag en helt anden virksomhed. Selvfølgelig er det en del af vores historie, men historien er i virkeligheden, at kunderne troede så meget på os, at de fulgte med os i en svær tid. Jeg tror, vi mistede én mindre kunde i vores krisetid, ellers holdt kunderne ved, siger Bo Lybæk.

Hvad har været den største forandring i GPVs historie?

- For mig er det den nye strategi, som vi gik i gang med i 2012. Vi spurgte os selv, hvor vores fokus skulle ligge, og så begyndte vi at forme virksomheden efter det, siger Bo Lybæk.

Han fortæller, at en af årsagerne til problemerne i 2007 blandt andet var, at virksomheden spændte over for meget og ikke have et entydigt fokus. Blandt andet var virksomheden opdelt i divisioner inden for både mekanik, pcb produktion og elektronik, og det gjorde man op med i 2012 for at stå som én samlet virksomhed.

- Vi besluttede os for at være én virksomhed og for at være en EMS-virksomhed. Vi var blevet en noget mindre virksomhed efter 2008 og havde brug for at samle fokus og kræfter. Så vi valgte at satse der, hvor vi kunne blive endnu større, siger han.

Og det gav pote

Virksomheden finder fodfæste og åbnede i 2014 en topmoderne fabrik i Thailand, og det skulle vise sig at få betydning for den næste store milepæl i GPVs historie.

- Jeg tror ikke, fabrikken var altafgørende for, at vi blev købt af Schouw & Co., men det var klart et aktiv, at vi stod med en nybygget, moderne fabrik i Thailand med et kæmpe potentiale til at bringe virksomheden videre, siger Bo Lybæk.

Indlemmelsen i Schouw & Co. går igennem i 2016, og herfra tager det fart og bliver en succes, der taler sine tydelige sprog i regnskaberne.

Inden opkøbet omsatte GPV for 750 millioner kroner, og planen var at nå 1,5 milliarder kroner i 2020. Men da den schweiziske EMS-virksomhed CCS Group bliver købt ind i GPV International med virkning fra januar 2019, ryger omsætningen med ét slag op i 2,7-2,8 milliarder kroner.

Det er samtidig her, hvor GPV går fra at være en stor virksomhed i Danmark til pludselig at have en god størrelse også set med europæiske briller.

- Man kan sige det sådan, at vi havde en størrelse, der gjorde at vi spillede i Superligaen i Danmark. CCS havde en størrelse, hvor de spillede i den schweiziske superliga, men til sammen skulle vi lære at spille i den europæiske liga, siger Bo Lybæk.

Og det havde naturligvis også betydning for måden, GPV skulle drives på fremadrettet.

- Vi var helt bevidste om, at vi nu skulle bide skeer med de store drenge. Derfor ændrede vi hele vores governance, organisering og måde, vi skulle følge op på ordrer. Vi stod altså ikke helt på bar bund, men vi blev nødt til at strukturere os ud af pludselig at skulle håndtere større ordrer, større kunder og en større organisation, siger Bo Lybæk.

Mennesker skaber resultaterne

Og hvad så nu? Det var 60 år, hvad byder de næste?

Lige nu skal GPV navigere igennem den verserende komponentmangel affødt af corona-krisen. Virksomheden har stadig planer om at vokse, men fra chefgangen bliver der holdt skarpt øje med den globale mangel på materialer-

- Vi har lavet en ny strategi, der hedder Winning our Future, fordi vi vil gerne vil være større endnu. Lige nu er branchen udfordret, men vi er rigtig tilfredse med, at vi kunne præsentere rekordregnskab med højeste omsætning i 2020, siger Bo Lybæk.

Han forklarer, at virksomheden i 2020 landede en ordrer på respiratorer, der var medvirkende til det fine resultat i et ellers presset marked.

- Der var både held og dygtighed i det. Der er en portion held i, at ordren lander hos os, men det var dygtigt af os at kunne eksekvere ordren og skaffe materialer. Det er ikke noget, man kan med venstre hånd, siger han.

Han fortsætter:

- Generelt skal man som EMS-virksomhed være på bolden hele tiden og omstille sig, når tiderne skifter. Det er vi gode til, fordi vi har mange dygtige mennesker ansat. Det kan godt være, at en del af elektronik-produktion er højt automatiseret, men i sidste ende er det menneskerne, der skaber resultaterne, slutter Bo Lybæk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11