Slut med gratis aktindsigt i Varde
Aktindsiger sluger både tid og penge i Varde Kommune. Det har hidtil været gratis for borgere og journalister at søge aktindsigt, men et enigt byråd lægger nu gebyr på de største sager, skriver JydskeVestkysten.
- Vi gør det for at motivere folk til at tænke over, hvor meget arbejde det kræver at lave en aktindsigt. For at vække folks bevidsthed. Det, vi især gerne vil til livs, er når landsdækkende medier sender deres trawler ud. For eksempel spørger de alle landets 98 kommuner om at få udleveret politikernes kørselsgodtgørelser. Men de bruger jo slet ikke alle, siger kommunaldirektør Mogens Pedersen til JydskeVestkysten.
Varde Kommune estimerer, at kommunen hver år bruger seks fuldtidsstillinger, svarende til tre millioner kroner, på at behandle aktindsigtsanmodninger.
Med de nye regler skal man betale for at få aktindsigten kopieret ud på papir, 10 kroner for den første side og en krone for de efterfølgende. Derudover skal man betale 100 kroner for elektroniske dokumenter og dataudtræk, hvis de fylder mere end 100 sider. Endelig vil kommunen kræve betaling, hvis udleveringen af dokumentet kræver "andet end sædvanlig udskrivning" på 265,62 kroner, svarende til en timeløn.
Sager, som borgerne har part i, vil det fortsat være gratis for dem at søge aktindsigt i.
Kommunen forventer dog ikke at blive rige på gebyrerne og har det kommende år kun budgetteret med en indtægt på 50.000 kroner.
Artiklen er en del af temaet Politik.