23948sdkhjf

Fynsk jernbane til 4,9 milliarder søger rådgiver

Den 35 km lange og 4,9 mia. kr. dyre dobbeltsporede højhastighedsbane fra Odense mod Middelfart søger nu officielt en totalrådgiver. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelese om opgaven.

Vejdirektoratet anlægger sammen med Banedanmark den nye jernbane mellem Odense Vest og Kauslunde, som efter planen skal åbnes for passagertog i 2028 og sammen med Fynske Motorvej udgøre en fælles transportkorridor over Vestfyn. 

Udbuddet af opgaven som totalrådgiver på projektet omfatter projektering af jernbanestrækningen samt cirka 3,4 kilometer motorvej og en enkelt bro i forbindelse med udvidelsen af Fynske Motorvej (E20) syd om Odense. 

– Det er et stort og komplekst projekt, som involverer en lang række faggrupper hos både Vejdirektoratet og Banedanmark, så det er vigtigt for os at finde en rådgiver, som er i stand til at favne bredt. Det stiller så igen krav til udbudsmaterialet, som skal beskrive mange forskellige forhold i detaljer, siger Janie Winther Ipsen, projektchef i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.

Fristen for at indsende tilbud er den 9. marts 2022, og ifølge Vejdirektoratet forventes den kommende rådgiver på plads omkring den 1. maj. 

Janie Winther Ipsen har tidligere oplyst til Licitationen, at Vejdirektoratet forventer, at danske rådgivere kan være med på udbuddet, ligesom et dansk-tysk-svensk rådgiverteam stod for de forberedende arbejder på jernbanestrækningen København-Ringsted.

Energinet med udbud

Selve anlægsprojektet på ny bane over Vestfyn er lige nu i gang med at gennemføre geotekniske undersøgelser, supplerende feltundersøgelser og opmålinger, mens Energinet er i gang med de forberedende arbejder for at flytte en naturgasledning på strækningen.

Energinet har tidligere oplyst til Licitationen, at arbejdet vil blive udbudt i dette forår, mens de fysiske arbejder vil blive sat i gang i 2023.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095