23948sdkhjf

Fokus på sne og is i sommervarmen

Vejdirektoratets vintertjeneste bliver genudbudt i juli

Da Vejdirektoratets tidligere på året udbød vintertjeneste på kørebaner, lå de indkomne tilbud langt over bygherreoverslaget. Mens bygherreoverslaget var på 35,7 mio. kr., løb de indkomne tilbud op i hele 100,2 mio. kr. per år. Desuden blev der ikke afgivet tilbud på 18 ud af de i alt 81 udbudte ruter rundt omkring i landet.

Derfor trak Vejdirektoratet udbuddet tilbage for nu at genudbyde det i midten af juli, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

De generelt stigende omkostninger i samfundet, mangel på arbejdskraft i transportbranchen og usikkerhed angående arbejdstidsregler for chauffører, er ifølge Vejdirektoratets oplysninger nogle af de faktorer, som kan have haft indvirkning på de høje tilbud og de manglende tilbud på en række ruter.

Stor afstand mellem budget og tilbud på vintertjeneste

  • Vejdirektoratet modtog tilbud på 63 ud af de i alt 81 udbudte ruter rundt omkring i landet fordelt på i alt 23 tilbudsgivere. De 18 ruter, hvor der ikke er afgivet tilbud, udgør i alt 22 procent.
  • Vejdirektoratets bygherreoverslag er på i alt 35,7 mio. kr. per år, hvilket er baseret på et gennemsnit af forbruget for de tre forudgående sæsoner. De indkomne tilbud løb op i i alt 100,2 mio. kr. per år.
  • Det er Vejdirektoratets forventning, at udbuddet for vintertjeneste vil blive genudbudt omkring midten af juli måned med frist for bud en måned efter.

Kilde: Vejdirektoratet

Nu har direktoratet også inviteret branchen til et møde for at orientere om, hvad der kan gøres for, at flere virksomheder byder på vintertjenesten, når den bliver genudbudt i næste måned.

– Vi har haft en tæt dialog med branchen om, hvordan vi i Vejdirektoratet kan skrue et udbud sammen, som vognmændene kan se sig selv i, fortæller Drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt, Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.

– Vi kigger blandt andet på beredskabsperioder, responstider, varsling og andre tiltag, som skaber mere fleksibilitet for vognmændene, udtaler. Vi ser på rigtig meget i forhold til situationen her og nu, men også i relation til de kommende sæsoner, uddyber han.

– Det er guld værd for os

Vejdirektoratet er allerede gået i gang med at undersøge, hvordan de samlede udgifter til vintertjenesten kan reduceres, og hvordan man kan få flere til at byde på ruterne.

– Vi har haft møder med en række entreprenører, som i forvejen har god erfaring med vintertjeneste, for at få afdækket, hvad der ligger bag de manglende bud og deres tanker om årsager til de høje bud. Det er guld værd for os, for det er input, som vi kan arbejde videre med, så vi, når vi genudbyder vintertjenesten, rammer mere præcist i forhold til de udfordringer, branchen står med, og som vi jo også kender fra andre dele af transport- og byggesektoren i kølvandet på invasionen af Ukraine og stigende priser i samfundet generelt, siger Michael Kirkfeldt.

Vejdirektoratet vil blandt andet ændre beredskabsperioden, hvor vognmændene skal stå klar til eksempelvis at rykke ud fra den 1. oktober til den 15. oktober. Perioden går fortsat frem til den 30. april i foråret. Ændringen af beredskabsperioden sker ud fra en gennemgang og vurdering af historisk data om vintrene fra 2015 til og med foråret 2022.

Saltberedskabet, hvor vognmændene skal stå klar til at rykke ud for at salte kørebanerne, rykker ligeledes fra den 1. oktober til den 15. oktober, mens sneberedskabet reduceres fra den 1. november til den 15. november og fra den 15. april til den 30. marts i begyndelsen af det nye år.

Det er igen de historiske data om snefald, som understøtter, at perioden for snerydning kan reduceres, og at opgaven i øvrigt kan varetages af saltbilerne. lda

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078